Sunday, November 14, 2010

What is the most frighten you in your life

Sesetengah orang takutkan serangga: lipas, cicak, lipan, maggot,lintah dan lain2. Ada yg takut ketinggian, sempit,kelajuan, kesesakkan dan lain2. Ada yg takut benda yg kita rasa pelik mcm badut, mak mertua, polis, angsa, jabatan agama, kereta mayat dan lain2. Tapi kebanyakkan orang selalunya takutkan hantu, rasaksa dan seangkatan dengannya.

Tapi benda yang aku paling takut ialah kesunyian. Kesunyian membuatkan aku kebuntuan yang amat sangat. Entah nape aku rasa xbleh hidup kalau sunyi2 nih. Rasanya sbb persekitaran aku yg mn menuntut kesunyian itu hadir hanya untuk certain time and place. Dari kecik aku hidup dengan adik bradik yg ramai (6 orang..xde la ramai pun..)…pastu masuk je skolah mnengah duduk asrama yg smemangnya meriah sampai ke pagi. 5 tahun ddk asrama ada la 3-4 kali blik umah (sbb jauh)..so aku blik kampung je la masa cuti panjang. Kt kampung plak  spupu ramai masa cuti skolah so xde la sunyi langsung…tambah2 klau raya..mau 2-3 hari xtido!..dah abis skolah masuk U pn kna kuat sosial politik maka riuh rendah la kolej cemara seksyen 18 tuh!pastu masuk IKMJB laaagi la meriah sbb banyak hantu2  raya siap ngan burung hantu lagi..sbb tu la kt IKMJB xpenah budak kena hysteria sbb hantu pn xbrani nk lintas depan pagar kolej!...apa puya hantu bdk2 nih. Berbalik pada mauduk asal,pas abis IKMJB, aku keje kt damansara(kayu ara…masa tu xkene roboh lagi area kilang2 haram kt situ)…duduk plak kt flat kota damansara seksyen 7 (penempatan semula penduduk tanah haram PKNS)…dengan budak kecik melalak 24 jam kt umah sbelah sampai la mat rempit test ekzos kt bawah tu…semuanya dh lali di telingaku.
Lepas 2 tahun lepak kt kota damansara maka bermukimlah aku kt putrajaya. The surroundings at that area are totally different. Cukup pkul spuluh je sunyi..aman. Member2 xde…kedai mamak pn kt presint 8 je tu pn bukan 24 jam (ni crita 2007 la…masa aku duduk 2002 dulu 7-11 je ada!!) ptt la mak bapak aku suka sangat ddk sini (tp diorang lagi suka ddk kt kuching sbb lagi relax suasana kt situ). Maka mati kutu la aku kt situ..nasib baik ada kengkawan kt sri kembangan leh la jgk lepak2 hari minggu.
Tapi tahap ketakutan aku pada kesunyian akhirnya teruji  jugak setelah sekian lama aku dapat melarikan diri selama ini. Peristiwa ini terjadi bila aku gi kursus kt kemaman selama 3 bulan…bayangkan aku duduk kt strawberry resort sensorang tiap2 kali malam minggu. Nk harap member aku payeng tu ntah ape nasib masuk hospital plak memanjang kes lutut lari main bola. Maka seksanya aku duduk di malam yang sunyi, ditempat yg amat sunyi (strawberry Kijal), dibandar yg sunyi (Kemaman) dan berteman jiwa yang sunyi. Rasa nk nangis je rasa…menjerit hampir gila jgk aku…bayangkan…3 bulan!! Masa tu baru aku sedar  betapa pentingnya all my friends and family that I’ve got all these days!!please god bless me for all these gift so I’am not take it for granted. Amin!!
Dah abis kursus aku pn kembali ke KL an kembali normal walaupun dah xberapa cekap cilok kereta 70km/j kt jalan tun razak macam dulu..ye la…kt ganu mana ada keta sangat..jalan pn 2 lane je, xde lampu plak tu.  Tapi pengalaman ni betul2 memberi pengajaran (lesson of the lifetime) kt aku yang mana aku xbleh sia-siakan kawan n famly yg aku ada. Aku dah kehilangan kampung 5 tahun dulu…aku xnk kehilangan lagi (cari bini orang kampung la aku pasni…muahahaha!!!)
“BEKAWAN LAH WALAU SERIBU, KERNA KAWAN YANG SERIBU ITU TERLALU SEDIKIT UNTUKMU, JANGAN BERMUSUH WALAUPUN SATU, KERNA MUSUH YANG SATU ITU TERLALU BANYAK UNTUKMU”

No comments:

Post a Comment